Descopera lumea matematicii ?i a ştiin?elor naturii
Mascil Logo
mathematics and science for life - matematica şi ştiinţe pentru viaţă
    

You are here: home > project > Set-up of professional development toolkit


Realizarea unui set de instrumente pentru dezvoltarea profesional─â


├Än decembrie 2014 consor╚Ťiul mascil s-a reunit ├«n Heraklion pentru a doua reuniune de proiect. ├Ämpreun─â cu Consiliul Consultativ European al Proiectului Mascil, membrii proiectului au dezb─âtut mai multe aspecte ale activit─â╚Ťilor din proiect. Accentul principal a fost pus pe introducerea platformei pentru cadrele didactice ╚Öi crearea unui set de instrumente de dezvoltare profesional─â. Afla╚Ťi mai multe despre acest set de instrumente ├«ntr-un interviu cu Marie Joubert de la Universitatea din Nottingham.

Marie Joubert















Interviu realizat de Gesine Kulcke


A╚Ťi dezvoltat un set de instrumente pentru a fi utilizat ├«n cadrul cursurilor pentru dezvoltarea profesional─â. Cum se poate s─â realiza╚Ťi o astfel de colec╚Ťie care s─â fie utilizat ├«n ╚Ť─âri diferite cu sisteme de ├«nv─â╚Ť─âm├«nt ╚Öi mentalit─â╚Ťi diferite, cum este cazul consor╚Ťiului mascil?

├Äntregul proiect se bazeaz─â pe ideea ├«nv─â╚Ť─ârii prin investiga╚Ťii, aduc├ónd lumea muncii ├«n sala de clas─â ╚Öi privind ├«n clas─â ceea ce facem ├«n mediul muncii. Aceast─â idee a fost punctul de pornire al instrumentelor. Ceea ce am ├«ncercat s─â facem, ╚Öi continu─âm ├«n continuare s─â perfec╚Ťion─âm, este de a oferi o gam─â variat─â de diferite unelte, care de fapt sunt activit─â╚Ťi de dezvoltare profesional─â, pe care formatorii vor putea alege ├«n func╚Ťie de posibilit─â╚Ťile ╚Öi nevoile lor locale. Evident, fiecare sesiune de dezvoltare profesional─â (care poate fi ╚Öi o ├«nt├ólnire informal─â) are loc ├«ntr-un context diferit. Formatorul poate alege ├«n func╚Ťie de ce sa ├«nt├ómplat ├«n ultima ╚Öedin╚Ť─â sau poate alege s─â fac─â ceva care este legat de nevoile participan╚Ťilor, problemele lor care sunt ad├ónc ├«nr─âd─âcinate ├«n sistemul na╚Ťional de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt. Deci, ├«n esen╚Ť─â, ceea ce ├«ncerc─âm s─â facem este de a oferi flexibilitate.

Dar exist─â o colec╚Ťie de materiale pentru dezvoltarea profesional─â, de ce nu se folosesc pur ╚Öi simplu acele materiale? De ce este necesar acest set de instrumente?
Ei bine, folosirea acestor materiale didactice ├«n sine nu este de ajuns. Chiar dac─â fiecare participant folose╚Öte aceste materiale, materialul didactic ├«n sine NU poate garanta c─â ├«n clas─â a avut loc o investiga╚Ťie propriu zis─â. Am v─âzut diferi╚Ťi profesori care utilizeaz─â acelea╚Öi materiale dar unii le folosesc ├«ntr-o abordare orientat─â spre investiga╚Ťi, iar al╚Ťii ├«n abord─âri mai mult frontale. Astfel se poate pierde esen╚Ťa acestor materiale didactice. ├Än consecin╚Ť─â setul de instrumente de dezvoltare profesional─â ├«╚Öi propune s─â se concentreze mai mult asupra modului de lucru ├«ntr-o sal─â de clas─â orientat─â spre investiga╚Ťie.

Ce con╚Ťine colec╚Ťia de instrumente pentru sprijini acest aspect?
Am inclus ├«n acest set instrumente care pot sprijini cadrele didactice ├«n experimentare unor noi abordari pedagogice. De exemplu, avem materiale despre modul ╚Öi tehnica ├«ntreb─ârilor formulate ├«n clas─â, despre tipurile de ├«ntreb─âri pe care elevii ╚Öi profesorii pot formula pentru a sprijini modul de lucru investigativ ╚Öi pentru a evita ├«ntreb─ârile (sau chiar r─âspunsurile) care ├«mpiedic─â investiga╚Ťiile. Am ad─âugat de asemenea un film scurt ├«n care un educator foarte bine-cunoscut ├«n Anglia vorbe╚Öte despre aceest─â problem─â, mai mult am ad─âugat jocuri de rol pentru cadrele didactice cu scopul de ├«ncerca diferite tipuri de ├«ntreb─âri la activit─â╚Ťile din clasele lor.

La ├«nt─âlnirea de la Heraklion a╚Ťi prezentat o activitate de dezvoltare profesional─â bazat─â pe arhitectur─â ╚Öi a╚Ťi invitat partenerii din proiect s─â ├«ncerce aceast─â activitate. Ce fel de feedback a╚Ťi primit?
Cineva a zis c─â i-a pl─âcut modul ├«n care am folosit diferite tipuri de probleme ├«n activitate, altcineva a spus c─â este foarte bine ├«ntocmit. Totu╚Öi cred c─â trebuie s─â facem o distinc╚Ťie clar─â ├«ntre feedback-ul propriu zis, primit de la participan╚Ťi ╚Öi observa╚Ťiile mele formulate ├«n urma acestor feedback-uri. ├Än prisma observa╚Ťiilor mele a fost foarte interesant pentru c─â am avut ╚Öapte grupuri foarte diferite. Am anticipat acest lucru, dar totu╚Öi nu am crezut c─â grupurile vor fi at├ót de diferite.

Pute╚Ťi s─â-mi da╚Ťi un exemplu pentru a ilustra aceste diferen╚Ťe?
Partea de ├«nceput a activit─â╚Ťii este vizionarea unui film ╚Öi completarea unui chestionar de c─âtre elevii participan╚Ťi despre reac╚Ťiile lor ├«n leg─âtur─â cu filmul vizionat. Pentru profesori activitatea de dezvoltare profesional─â este de a ├«ncerca acest lucru la o clas─â de elevi. ├Äntr-un grup formatorul a vorbit foarte mult timp despre aceast─â activitate ├«nainte ca profesorii s─â fi ├«ncercat activitatea. ├Äntr-un alt grup formatorul doar a ├«ntrebat profesorii dac─â pot s─â completeze chestionarul iar ├«ntr-un alt grup au s─ârit peste aceast─â parte introductiv─â.

Prin folosirea acestor instrumente se poate ob╚Ťine deci o ├«n╚Ťelegere mai profund─â a no╚Ťiunii de IBL ╚Öi practic profesorii pot ├«n╚Ťelege anumite repere pentru a planifica ╚Öi proiecta activit─â╚Ťi didactice, activit─â╚Ťi bazate pe investiga╚Ťii reale ╚Öi relevante pentru elevi...
De asemenea, participan╚Ťii ob╚Ťin resurse care se leag─â direct de mediul muncii. Una dintre ideile fundamentale ale ├«ntregului proiect este ca mul╚Ťi profesori doresc s─â aduc─â mediul muncii ├«n sala de clas─â, dar este foarte dificil g─âsirea resurselor care se leag─â direct de mediul muncii ╚Öi ├«n care se poate contura ╚Öi con╚Ťinutul precizat ├«n curicula ╚Öcolar─â. Deci, setul de instrumente ofer─â o serie de resurse care pot fi utile ╚Öi din acest punct de vedere.

Partenerii proiectului mascil par s─â aib─â opinii diferite despre existen╚Ťa leg─âturilor ├«ntre con╚Ťinutul ╚Ötiin╚Ťific ╚Öi mediul muncii: unii spun c─â lucreaz─â cu profesori din ╚Öcoli profesionale ╚Öi ei sunt foarte interesa╚Ťi ├«n acest sens. Al╚Ťii cred c─â e de ajuns doar s─â spunem c─â matematica ╚Öi ╚Ötiin╚Ťele sunt importante pentru via╚Ť─â ...
Exist─â argumente foarte puternice, nu numai ├«n ceea ce prive╚Öte predarea matematicii ╚Öi a ╚Ötiin╚Ťelor pentru copii prin activit─â╚Ťi relevante pentru ei, dar ╚Öi ├«n privin╚Ťa importan╚Ťei ├«n╚Ťelegerii acestor materii f─âr─â de care elevii vor fi pierdu╚Ťi ├«n multe sectoare ale mediului muncii. Materialele noastre demonstreze aceste dou─â perspective asupra mediului muncii. Profesorii pot alege s─â nu utilizeze activitatea prezentat─â la reuniunea, pentru c─â se bazeaz─â pe munca unui arhitect, ╚Öi ar putea crede c─â elevii lor nu au nevoie de cuno╚Ötin╚Ťe despre arhitectura pentru c─â nu vor deveni arhitec╚Ťi. ├Än setul de instrumente, noi oferim cateva motive pentru a convinge cadrele didactice s─â-l foloseasc─â chiar dac─â studen╚Ťii lor nu vor devenii arhitec╚Ťi. De exemplu: elevii ├«nva╚Ť─â despre modelarea proceselor care este relevant ├«n multe domenii diferite de activitate. Astfel dorim s─â scoatem ├«n eviden╚Ť─â abilit─â╚Ťile mai generale sunt relevante pentru mediul muncii.


print this site

Project Meeting in Heraklion

Acest proiect este finan╚Ťat prin contractul nr. 320693 de c─âtre Uniunea European─â prin al ╚śaptelea Program Cadru pentru cercetare ╚Öi dezvoltare tehnologic─â.